FILEM A Go Go 67 (1967) arahan Omar Rojik, terbitan Shaws
Malay Film Productions, Singapura. Setahu aku sepanjang sejarah perfileman
Melayu, filem ini merupakan genre muzikal pertama dihasilkan sejak filem Melayu
pertama, Laila Majnun arahan BS Rajhan diterbitkan oleh SM Chisty di Singapura
pada 1934.
Genre muzik pop yeh yeh bermula pada 1965 mencapai
kemuncaknya dengan terhasilnya filem A Go Go 67. Filem ini merupakan pelengkap
kepada satu evolusi muzik terkini ketika itu. Walaupun sebelum ini filem
Muda-Mudi (1965) arahan M Amin ada menampilkan kugiran The Pretenders tetapi
lebih sebagai artis undangan sahaja.
Aku menonton A Go Go 67 di panggung
Lido, Melaka (sekarang sudah diubahsuai menjadi pasar raya) selepas lebih kurang
sebulan tayangan first runnya pada umum. Selalunya, filem-filem Melayu keluaran
Shaws Malay Film Productions akan ditayangkan di Melaka selepas tayangan first
run di bandar-bandar utama seperti Singapura, Kuala Lumpur, Johor Bahru, Kota
Bharu, Pulau Pinang, Alor Star dan Ipoh. Tetapi filem-filem keluaran Cathay
Keris yang berpusat di Singapura pula selalunya ditayangkan di panggung Cathay,
Melaka serentak dengan tayangan first run dengan bandar-bandar utama lain ketika
itu. Panggung Cathay, Melaka juga sekarang telah diubahsuai. Tidak silap aku
dijadikan pusat pameran perabot.
Filem A Go Go 67 berjaya mencipta satu
fenomena. Filem ini mendapat sambutan hangat peminat-peminat muzik pop yeh yeh
dan penonton filem Melayu.
Dibintangi pelakon-pelakon utamanya, Aziz
Jaafar, Nor Azizah dan Normah Zainal. Membariskan 12 kugiran-kugiran dan empat
kumpulan penari a go go.
Naratif filem A Go Go 67 mudah dan senang
diikuti. Mengisahkan hero (Aziz Jaafar), seorang pekerja penjaga kuda lumba dan
juga ketua, penyanyi kepada kugiran Dendang Perindu. Si hero berdepan dengan
konflik apabila dua penyanyi kugirannya, Noor Azizah dan Normah Zainal bermusuh
sesama mereka untuk mendapatkan cinta sang hero. Kedua mereka adalah anak-anak
orang kaya.
Kugiran-kugiran dan penyanyi-penyanyi yang membarisi
filem ini terdiri daripada Siti Zaiton dan The Hornets, M Hatta dan D’4 Ever,
Nadar dan The Zarak, S Mariam dan The Rhythm Boys, Wan Intan dan The Mods, M
Noor dan The Night Shadows, A Romzi dan The Hooks, Normah Zainal dan Blue Beats,
Sanisah Huri dan The Terwellos, M Ishak dan The Young Lovers, M Fadzil &
Okid Abdullah dan Les Coasters, S Jibeng dan Dendang Perindu. Lagu-lagu dan
muzik filem ini adalah hasil karya Yusoff B dan Kassim Masdor.
Satu
keunikan muzik pop yeh yeh ini selalunya setiap persembahan kugiran-kugiran dan
penyanyi-penyanyinya akan diiringi oleh sekumpulan penari. Kumpulan
penari-penari ini dipanggil penari a go go. Penari perempuan dengan mini
skirtnya dan seluar ketat bagi penari lelaki. Ada kugiran-kugiran yang
ditubuhkan siap sekali dengan kumpulan penari a go go mereka sendiri seperti
penyanyi M Ishak dan kugirannya The Young Lovers. Kumpulan penari mereka bernama
The Young Lovers Dancers. Begitu juga penyanyi Sanisah Huri dan The Terwellos
dengan penari-penari mereka bernama Terwellos Dancers.
Filem A Go Go 67
tidak ketinggalan menampilkan kedua kumpulan penari tersebut di samping kumpulan
Tami Dancers dan Group 7 Dancers. Filem ini sedaya mungkin cuba memberikan satu
package hampir lengkap untuk memenuhi cita rasa penonton dan peminat pop yeh yeh
ketika itu. Aku di tingkatan dua ketika menonton A Go Go 67. Tidak aku nafikan
sememangnya aku teruja dengan apa aku tonton dan dengar melalui layar lebar
ketika itu – satu pengalaman muzik dan tontonan filem yang memuktamadkan cita
rasa muzik Melayu aku. Dari saat itu aku memilih muzik Melayu berasaskan rock n
roll dan blues. Noktah.
Selepas hampir 47 tahun berlalu, aku masih
memikirkan dan mencari jawapan kenapa filem A Go Go 67 tidak menampilkan tiga
penyanyi penting aka pelopor pop yeh yeh – M Osman, A Ramlie dan
Jefrydin!
Sehingga ke saat ini aku masih bertanya dan mencari
jawapannya. Kenapa isu ini tidak disuarakan oleh wartawan-wartawan hiburan baik
akhbar mahupun majalah dalam ulasan dan pemberitaan mereka mengenai filem A Go
Go 67. Aku ada dan masih menyimpan majalah-majalah lama tahun-tahun 60an
(walaupun tidak banyak dan tidak lengkap bilangannya) seperti Majallah Filem
terbitan Shaw Brothers, Majalah Bintang dan Lagu, Berita Filem, Mastika
Filem, Majalah Filem Malaysia dan Majalah Lagu-Lagu, Filem & TV. Setakat
keluaran tahun 1967 dan 1968 majalah-majalah ini terutamanya Majallah Filem yang
merupakan media rasmi syarikat Shaws Malay Film Productions tiada langsung
membuat liputan tentang ketiadaan tiga ikon penting pop yeh yeh dalam filem A Go
Go 67. Aku yakin tidak terlepas pandang tentang hal ini.
Pada aku
filem A Go Go 67 tidak lengkap tanpa tiga ikon ini. Sungguh malang dan satu
kerugian besar apabila pengarahnya, Omar Rojik gagal merakamkan penglibatan
ikon-ikon ini dalam filemnya. Pada aku ini satu hal penting. Kehadiran tiga ikon
pop yeh yeh ini secara langsung akan menjadi bahan rujukan sejarah seni muzik
dan filem tanah air. Di antara mereka bertiga hanya Datuk Jefrydin yang masih
bersama kita. Mungkin Jefrydin boleh memberi pencerahan kepada persoalan
ini!
Pengaruh pop yeh yeh bukan hanya pada muzik yang direvolusikan
tetapi pada fesyen pakaian, rambut, kasut dan juga kenderaan – motosikal Vespa
dan Lambretta. Semua ini membentuk satu pop culture atau budaya popular yang
menyatukan anak-anak muda Melayu di Malaysia, Singapura, Sabah, Sarawak dan
Brunei dalam mengharungi kehidupan harian mereka ketika itu.
Selepas A
Go Go 67, ramai pengarah filem Melayu mula menggunakan muzik pop yeh yeh sebagai
daya tarikan untuk memancing penonton untuk menonton filem-filem mereka. Di
antara filem yang aku ingat menggunakan formula ini ialah filem-filem keluaran
Cathay Keris. Dosa Wanita (1967) arahan M Amin yang menampilkan penyanyi baharu
A Rhyme dan The Rythmn Boys. Filem arahan Nordin Ahmad, Playboy (1968) dengan
kugiran Les Fentones.
Aku pernah diberitahu oleh Ito, penyanyi kumpulan
Blues Gang tentang pertemuannya dengan ikon pop yeh yeh, A Ramlie ketika Blues
Gang merakamkan album pertama mereka Any Time, Any Day di Singapura pada tahun
1979. A Ramlie memberitahu Ito – Blues Gang adalah penyambung kepada pop yeh
yeh.
Ito juga ada menceritakan kepada aku sumbangannya dengan J Sham,
penyanyi pop yeh yeh dengan kugiran The Wanderers berasal dari Tampin, Negeri
Sembilan. Lagu popular dan hit mereka ialah Suratku Untukmu yang meletup di
penghujung era kegemilangan pop yeh yeh pada awal tahun 70-an.
Menurut J
Sham, muzik pop yeh yeh Melayu adalah pengaruh dari The Beatles. Bezanya adalah
cara nyanyian penyanyi-penyanyi pop yeh yeh. Aku rasa pandangan J Sham tepat
apatah lagi beliau seorang bekas pensyarah bidang muzik.
Sejarah telah melakarkan genre pop yeh yeh adalah benih kepada
suburnya pepohon muzik moden Melayu berasaskan gitar dan dram sehingga
sekarang.
sumber: Sinar Harian
No comments:
Post a Comment